Är det tillåtet att ta över min frus privata skulder?

Det skulle förbättra chansen för skuldsanering för oss och samtidigt skriva över fastigheten till 100% på henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan till en början nämnas att huvudregeln är att skulder aldrig kan överlåtas. Undantaget för detta är ifall fordringsägaren tillåter en sådan överlåtelse. Vem det är som betalar skulderna spelar dock ingen roll. Detta innebär i praktiken att du kan överta din frus skulder genom att betala dem åt henne, men en formell skuldöverlåtelse kan vara desto svårare att få till då det kräver fordringsägarens tillåtelse.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare