FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2016

Är det tillåtet att sälja pepparspray över e-handel?

Hej.

Jag har en fråga angående peppar spray.

Jag har funderingar på att öppna en E-butik för privat skydd, och ok

jag skulle sälja ex peppar spray uppdelat i tomma flaskor och vätska separat

är det då lagligt att sälja eller inte...jag vet att det inte är lagligt att inne ha detta

men om jag inte är fel påläst så borde det gå att göra som jag beskriver

Varma Hälsningar

Lars Jonsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Precis som du säger är det olagligt att sälja och inneha pepparspray då det likställs med ett skjutvapen i vapenlagens mening, 1 kapitlet 3 § e).

Jag kan inte hitta ett tydligt svar på din fråga i lagtexten, men eftersom du säljer både spray och flaska finns det en stor risk att en domstol kan komma att döma till din nackdel. Jag betvivlar att lagen är tänkt att vara så stelbent att man ska kunna kringgå lagen så enkelt. En jämförelse är att man i så fall skulle kunna sälja vapen i delar i syfte att köparen själv ska bygga ihop.

Jag vill dock understryka att jag inte är helt säker så mitt råd är att du tar kontakt med en jurist som är specialiserad på vapenlagen innan du börjar din verksamhet.

Mikael JonassonRådgivare