Är det tillåtet att offentliggöra sammanfattningar av kurslitteratur?

Läser just nu en kurs inom Marknadsjuridiska Perspektiv inom Medierätt på SU och har i tidigare kurser använt mig utav plattformer som äger sammanfattningar som tidigare studenter har skrivit från litteratur (T.ex. studocu.com). Min fråga är därför om detta är lagligt? Förstår att det inte är tillåtet i den mån det är kopierat rakt av men säg en sammanfattning på 30 sidor av en bok på 150 sidor där mycket är rakt av exakt från boken för att kunna ge en bra bild av vad boken innefattar. Bryter det mot någon form av lag?

Tusen tack för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om upphovsrätt till litterära verk finns i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Den som skapar ett litterärt verk har upphovsrätt till verket (1 kap. 1 § första stycket första punkten URL). Skyddet uppkommer direkt när verket skapas. Upphovsrätt innefattar bland annat ensamrätt att göra verket tillgängligt för allmänheten (1 kap. 2 § första stycket URL).

Den som skriver en sammanfattning med exakta formuleringar från en bok kan inte anses ha åstadkommit ett nytt och självständigt litterärt verk eftersom det inte uppfyller kravet på självständighet och originalitet (1 kap. 1 § URL, jfr 1 kap. 4 § andra stycket URL). Att återge likalydande formuleringar innebär ett intrång i upphovsmannens ensamrätt. Den som sammanfattar en bok kan ha gjort en bearbetning av originalverket och har upphovsrätt till sin bearbetning. Det ger dock inte en rätt att fritt göra verket tillgängligt för allmänheten. Den som bearbetat ett verk måste få samtycke av upphovsmannen till originalverket (1 kap. 4 § första stycket URL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare