FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/02/2023

Är det tillåtet att låta pubgäster dricka i rökrummet och på vilka sätt får man hindra gästerna från att ta med sin dricka in i rökrummet?

Hej! Får jag som ägare till en pub tillåta gäster dricka i rökrummet? som jag förstår det i tobakslagen så får där inte vara mat eller dryck under rökning. Det känns väldigt märkligt att jag måste ha övervakning i mitt rökrum och således tvinga gäster att ställa ifrån sig sin dricka. Inskränker inte det den fria viljan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du äger en pub. Det du undrar är om du får tillåta dina gäster att dricka i rökrummet. Dessutom undrar du om du har en skyldighet att se till att gästerna inte dricker i rökrummet eller om det går emot gästernas fria vilja. Nedan kommer jag besvara din fråga.

Det är inte tillåtet att låta gästerna dricka i rökrummet

Regler om rökning på pubar finns i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. På pubar råder ett generellt rökförbud (6 kap. 2 § 5 p. LTLP). Anledningen till att dina gäster får röka i pubens rökrum är eftersom rökrum är undantagna från det generella rökförbudet (6 kap. 6 § LTLP). Mat eller dryck är ändå inte tillåten att föras in i pubens rökrum (6 kap. 6 § LTLP). Som ägare av puben är det du som har ansvaret för att reglerna angående rökning efterföljs av dina gäster (6 kap. 8 § 1 st. LTLP). Bryter du mot reglerna kan kommunen meddela dig de förelägganden eller förbud som behövs för att du ska efterfölja reglerna (7 kap. 3 § 5 p. och 7 kap. 9 § 1 st. LTLP). Föreläggandet eller förbudet som kommunen väljer att meddela dig kan förenas med vite (7 kap. 9 § 2 st. LTLP). Det innebär att om du inte följer föreläggandet eller förbudet blir du skyldig att betala det fastställda beloppet (vitet).

Du bryter inte mot dina gästers rättigheter genom att uppmana gästerna att lämna drickan utanför rökrummet

Som ägare av puben har du inte några direkta möjligheter att tvinga gäster att lämna sin dricka utanför rökrummet. Med andra ord får du inte använda fysiskt våld mot en gäst för att den ska lämna ifrån sig sin dricka. Däremot innebär din skyldighet att se till att gästerna inte tar med sin dricka in i rökrummet att du på något vis behöver hindra gästerna från att göra så. Som jag konstaterat ovan riskerar du annars förelägganden eller förbud förenade med vite. För att förhindra gästerna från att ta med dricka in i rökrummet är det lämpligt att informera gästerna om dessa regler och uppmana gästerna att följa reglerna. Om gästerna ignorerar informationen och dina uppmaningar kan du be gästerna lämna din pub för att undvika eventuella förelägganden och förbud förenade med vite (jämför 6 kap. 9 § LTLP). Gästerna har ingen generell rättighet som innebär att de får gå emot dina uppmaningar när de befinner sig på din pub. I själva verket är det du som väljer vem du vill ha som gäst på din pub i enlighet med den allmänna principen om kontraheringsfrihet. Värt att notera är att du inte har rätt att avlägsna en gäst från din pub. Det behöver vara en polisman eller ordningsvakt som tar ut en gäst som vägrar följa dina uppmaningar att lämna puben i de fall fysiskt våld krävs (prop. 2017/18:156 s. 101).

Sammanfattning

Det är förbjudet för dig som ägare av puben att tillåta dina gäster ta med sin dricka till rökrummet. Det är till och med din skyldighet att se till att gästerna följer dessa regler. Uppfyller du inte din skyldighet riskerar du förelägganden eller förbud förenade med vite. Gästerna har ingen rättighet att få ta med sin dricka in i rökrummet. För att uppfylla din skyldighet har du rätt att avvisa gäster som inte följer reglerna och tar med sin dricka in i rökrummet.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare