Är det tillåtet att frakta skidor på bilens takräcke?

Hej!

Mot mitten av mars ska jag iväg med familjen på skidsemester. För att frakta skidor kommer vi att spänna fast skidorna på bilens takräcke med spännband. Min fråga är om man i någon mening kan bli straffad för detta för att det kan anses vara för dåligt sätt att frakta skidor på.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går alldeles utmärkt att lasta skidor på bilens takräcke. Försäkra dig om att lasten klarar rörelser i alla riktningar, och att skidorna är ordentligt fastspända med spännband. Det är även en bra idé att kolla upp vilken maxvikt för last som gäller för din bil. Skulle skidorna sticka ut, mer än 20cm, fram eller bak, måste man utmärka dem.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare