Är det tillåtet att filma och streama sin vardag, inklusive förbipasserande människor?

Hej,

Ett utländskt företag vill lansera en ny produkt i Sverige. Produkten ifråga är en liten kamera som fästs på ex.vis en väskrem. Om en kvinna på väg hem känner sig förföljd eller rädd kan hon via en app i mobilen slå på kameran som då filmar personer i närheten. Filmen streamas i realtid till anhöriga eller andra man angett i appen och kvinnan talar samtidigt i mobilen med de anhöriga. Skulle ett överfall ändå ske har filmen sparats och förövaren kan förhoppningsvis identifieras. Frågan är om denna typ av produkt och användning är laglig i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Huvudregeln är att man får filma och fotografera bäst man vill, oavsett om det sker på allmän eller privat mark och oavsett om de filmade samtycker till, eller uttrycker en ovilja mot, att bli filmade. Det finns dock vissa speciella skyddsobjekt som du inte får ta bilder av, till exempel militära anläggningar när det är skyltat att fotografering inte är tillåtet.

Sen är det självfallet möjligt att hitta särskilda situationer i vilka upplägget är otillåtet. Om exempelvis användaren streamar till en större krets och råkar passera - och vidarebefordra till halva internet - en identiferbar person som däckat av alkohol, kan förtalsansvar komma ifråga (även om det är osannolikt och långsökt). (5 kap. 1 § brottsbalken).

Det finns också andra inskränkningar i filmrätten, men inga som förefaller tillämpliga på er produkt. I 4 kap. 6 a § brottsbalken, exempelvis, föreskrivs straffansvar för den som i hemlighet och utan samtycke fotar eller filmar någon annan i en känslig situation, såsom ett omklädningsrum eller en toalett.

Elias OlssonRådgivare