Är det tillåtet att dela en urklippt tidningsartikel i en sluten grupp?

Hej, är det tillåtet att dela en urklippt tidningsartikel med en sluten grupp typ förening.

Isåfall påverkas detta om artikeln är fotad och gruppen är på facebook.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är att det generellt sett inte är tillåtet pga upphovsrättsskyddet.

Upphovsrätt
Upphovsrätt föreligger för litterära och konstnärliga verk (1 kap 1 § Upphovsrättslagen, URL). Upphovsrätten innebär att man själv har uteslutande rätt att använda sitt verk, genom att exempelvis publicera, göra det tillgängligt för allmänheten, bearbeta, m.m. (1 kap 2 § URL) Alltså kan man inte hur som helst dela en artikel, oavsett om det sker genom att artikeln är fotad och delningen sker i en sluten facebookgrupp.

När får man dela ett upphovsrättsskyddat verk?
Det finns däremot undantag. Är exempelvis ett verk redan offentliggjort, så som en tidningsartikel ofta är, kan man dela den i mindre omfång för privatbruk under vissa begränsningar (2 kap 12 § URL). Alltså kan man dela begränsade delar av artikeln, förutsatt att det är för privat bruk. Det går även bra att hänvisa till artikeln, eller citera ur artikeln (2 kap. 22 § URL). För att kunna göra detta ska det framgå vem upphovsmannan är (1 kap. 3 § URL). Detta är oftast författaren till artikeln alternativt redaktionen.

Sammanfattningsvis, är delningen för ett privat bruk kan det gå bra att dela en del av artikeln.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare