Är det tillåtet att byta lås på ytterdörr i bostadsrätt?

Hej

Jag har flyttat in i en bostadsrätt och undrar om jag egenmäktigt, utan att fråga styrelsen, kan byta låscylindrar i lägenhetens ytterdörr? Anledningen är att jag inte vill att någon i föreningen inte skall ha möjlighet att beträda lägenheten. I bostadsrättens egna stadgar står ingenting om byte av låscylindrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte framkommer något annat i bostadsrättsföreningens stadgar så är det upp till bostadsrättshavaren huruvida låset ska bytas. Om det är föreningen som ansvarar för dörrens yttersida så kan du dock behöva tillstånd från styrelsen om du byter till ett lås som orsakar åverkan på dörren vid installation.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare