FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/07/2023

Är det tillåtet att bära kniv i kommunaltrafiken när man är på väg till skogen för att använda den för friluftsliv och camping?

Hej, är det tillåtet att bära en kniv med bladlängd över 12 cm i syfte för friluftsliv och camping? Jag undrar därmed om det är tillåtet att bära den i skogen och även om det är tillåtet att bära den i kommunaltrafik när man är på väg ut till skogen. Detta då jag nyligen såg en amerikansk film där US M9 Bayonett visades och jag blev intresserad av att köpa en sådan. Den har en bladlängd på ca 19 cm och ett hölje som medföljer. Påvägen till skogen hade jag isåfall tänkt ha den i ryggsäcken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är tillåtet att bära kniv i kommunaltrafiken när du är på väg till skogen där du tänkt använda den för friluftsliv och camping. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Det är förbjudet att bära kniv på allmän plats och i fordon på allmän plats

Att bära knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägande att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa är bland annat förbjudet på allmän plats och i fordon som befinner sig på allmän plats (1 § knivlagen). Förbudet att använda knivar och liknande föremål på allmän plats och i fordon på allmän plats är en del av samhällets försök att minska förekomsten av knivvåld och vägledande är därför om innehavet är sådant att det kan tänkas öka risken för våldsanvändningen i samhället eller inte.

Det finns undantag då det är befogat att bära kniv

Undantagen gäller sådant innehav som kan framstå som naturligt och legitimt. Förbudet gäller inte:

  • om föremålet ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag såsom en batong som används av polis i tjänst eller
  • om innehavet med hänsyn till innehavarens behov, föremålets art och övriga omständigheter kan anses som befogat (1 § andra stycket knivlagen).

Är det befogat att bära kniv i kommunaltrafiken och i skogen i ditt fall?

Det undantaget som du skulle kunna omfattas av är om det är befogat. En bedömning görs då utifrån ditt behov, föremålets art och övriga omständigheter. Detta undantag härrör sig främst till sådant som kan hänföras till friluftsliv eller arbete. Att inneha knivar och liknande föremål anses befogat när det gäller friluftsliv, camping, jakt, fiske och liknande (prop. 1989/90:129 s. 21). Vid en bedömning av om det är befogat att bära kniven du syftar på ser man dels på föremålets art dels sammanhanget i vilket det innehas. Man tar också hänsyn till omständigheter som kan påverka risken för våldsanvändning.

I ett avgörande har Högsta domstolen försökt klarlägga undantagets innebörd och när det skulle kunna anses befogat att bära kniv. Att bära med sig en mindre kniv för matlagningsändamål i en handväska på allmän plats kan anses befogat om man ska på utflykt och det innefattar grillning kan det vara befogat att bära med sig en morakniv. Man kan behöva väga in många olika omständigheter i bedömningen om det är befogat att bära kniv på allmän plats. Exempelvis vad det är för typ av kniv, anledningen till innehavet samt hur den förvaras. Utefter omständigheterna gör man sedan en samlad bedömning i det enskilda fallet (NJA 2016 s. 30).

När det gäller det faktum att du vill ha med dig kniven under transport i kommunaltrafiken gäller att om resan kan ses som ett naturligt sätt att ta sig till platsen för friluftsliv eller camping, där det ses befogat att använda kniven för ändamålet, är det också befogat för dig att transportera kniven under resan.

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Enligt huvudregeln är det alltså förbjudet att bära knivar och liknande föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa på allmän plats. Det finns två undantag från huvudregeln, varav det ena är om det är befogat. Det görs en samlad bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet om man uppfyllt kriteriet att det är befogat eller inte. Syftet med knivlagen är att begränsa användandet av knivar och andra liknande föremål för att inte öka våldsanvändningen i samhället. I ditt fall torde det vara befogat att bära kniv i kommunaltrafiken om du har den i din ryggsäck då ditt ändamål är att använda den för friluftslivsaktiviteter och camping.

Mitt tips till dig precis som du själv angivit är att du när du transporterar kniven att du har den i din ryggsäck. Det finns inget krav om vilken längd en kniv får ha utan man ser till omständigheterna och gör en samlad bedömning angående vad det är för typ av kniv, anledningen till att du har just den kniven samt hur den förvaras. Om det är motiverat att den kniv du angivit kan användas för de ändamål du har med användandet och du förvarar den i din ryggsäck ser jag inte att det inte skulle vara tillåtet i ditt fall.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare