FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/12/2018

Är det tillåtet att bara hålla kurser för ett visst kön?

När jag var i en idrottshall såg jag en affich/lapp där det stod "Dj kurs för tjejer". Jag vet inte om det var anordnat av kommunen eller en privatperson men min fråga är om det verkligen är tillåtet att i något fall bara få hålla kurser för ett visst kön ? (Jag är alltså en kille som vill vara med).

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Vad kul att du vill testa på DJ-kurs! Eftersom du pratar om en DJ-grupp enbart för tjejer skulle det kunna falla under diskriminering enligt diskrimineringslagen (DL). Enligt min uppfattning kommer det du beskriver dock inte falla under diskrimineringslagen och jag ska förklara hur jag kommer fram till det.

Diskrimineringslagen är inte tillämplig lag

Diskrimineringslagen är uppbyggd på ett sådant sätt att det krävs tre saker är uppfyllda för att det ska anses vara diskriminering:

1. En person ska ha behandlats på ett sätt som är diskriminerande enligt lagen. (DL 1 kap 4 §)

2. Det ska finnas ett tydligt samband mellan diskrimineringen och personens tillhörighet till en grupp som skyddas enligt lagen. (i detta fallet kön) (DL 1 kap 5 §)

3. Diskrimineringen ska ha utförts i ett sammanhang där det enligt lagen är förbjudet att diskriminera.

Detta innebär att diskrimineringslagen inte omfattar alla tänkbara situationer där det förekommer diskriminering. Det finns också tillfällen där diskriminering kan anses vara befogad och tillåten.

Eftersom DJ-kursen enbart är för tjejer skulle det kunna röra sig om diskriminering av killar. Det skulle innebära att punkten 1 och 2 är uppfylld i ditt fall. Så som jag förstår situationen som du beskriver kommer den 3:e punkten inte vara uppfylld och diskrimineringslagen är därför inte aktuell i ditt fall. Detta då alla tre kraven inte är uppfyllda.

För att den 3:e punkten ska vara uppfylld krävs det att diskrimineringen skett i arbetslivet, skolan, hälsa- och sjukvård eller hos näringsidkare (ex. butik, hyresvärd, större evenemangs ansvarig). Så som jag tolkar din fråga så är de som arrangerar en fritidsgrupp. Det är därför ditt fall inte kan falla under diskrimineringslagen. Det gör ingen skillnad om det rör sig om kommunal verksamhet eller privat verksamhet.

Fritidsgrupper faller inte under diskriminering

Så som jag har förstått det är det alltså ingen diskriminering när mindre grupper enbart anordnar kurs för ett kön så som du beskriver. Oftast finns det andra liknande grupper som är tillgängliga för det andra könet eller för alla kön. Eftersom det dessutom är ett mindre evenemang är det upp till den som anordnar kursen att välja vilka som får delta.

Oftast finns det också skäl till att enbart anordna kurs för tjejer eller killar. Framförallt för att försöka få fler att engagera sig i något som kanske inte är så vanligt för killar eller tjejer att engagera sig i. Exempelvis en grupp för killar att rida, det är vanligare att tjejer rider så genom att skapa en grupp för killar arbetar man för att fler killar ska vilja rida. Syftet är att fler tjejer eller killar ska våga ta steget att göra något som kanske inte alltid finns tillgängligt eller faller naturligt i samhällets normer. Jag tror så är fallet med den DJ-kurs som du berättar om.

Den kurs som du beskriver är okej att anordna!

Slutsats

Den DJ-kurs som du beskriver är okej att anordna! Det är alltså okej att enbart hålla kurser för ett visst kön så länge det är anordnat av en mindre fritidsgrupp med eller utan koppling till kommunen.

Rekommendationer

Jag kan förstå att det kan vara frustrerande för dig om du vill gå en DJ kurs och att den som du sett enbart är för tjejer! Dock hoppas jag att du förstår syftet med en DJ-kurs enbart för tjejer i detta fallet.

Om jag var du skulle jag gå till arrangörerna och fråga om det finns möjlighet för dem att anordna en DJ kurs för killar eller för alla och visa att du är intresserad. Du kan också se om du har några vänner som också är intresserade så kan ni gå till arrangörerna tillsammans. Jag skulle tro att de tycker det är kul att folk engagerar sig och vill gå på kursen och kanske fixar en till!

Du kan också kolla upp om det finns andra kurser som du kan gå på! Jag länkar några som du kan kika på (dom kostar dock: Kurs 1, Kurs 2, Kurs 3). Ofta finns det även ungdomsgrupper som anordnar olika evenemang, du kan alltid höra av dig till några sådana och lämna intresse-anmälan. Det finns även vissa ställen man kan söka ekonomiska bidrag för att kunna anordna ett sådant event själv, i Göteborg finns ex. frilagret (här)!

Hoppas du fick svar på din fråga och hoppas du hittar en kurs!

Allt gott.

Karin EkströmRådgivare