FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/03/2019

Är det straffbart med falska erkännanden?

Kan man få något straff om man tex skulle erkänna narkotikainnehav fastän ingen narkotika finns på personen? Att det på något vis skulle vara straffbart att ta upp polisens tid genom att ljuga om att ha begått/innehavt något straffbart.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte straffbart att erkänna brott man egentligen inte har begått. En person kan ha massvis med olika anledningar till att erkänna något man är oskyldig till, men det är polisens jobb att utreda vad som hänt och domstolens uppgift att döma efter den bevisning polisen/åklagaren samlat in. En person som lämnat ett falskt erkännande ansvarar inte för tiden polisen lägger ner på utredningen.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare