FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/06/2020

Är det straffbart att köra en fordonskombination som är tyngre än man har behörighet för?

Blir det olovlig körning? Har en bil som väger 2570 kg (Volvo xc90) och

tänkte dra en vagn med tot.vikt 1200 kg.

Vad säger lagen? Straffet? Körkortsbeh. B

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Med körkortsbehörighet B får du köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och

en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kgen släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.Eftersom bilen och vagnens totalvikt överstiger 3,5 ton har du inte behörighet att framföra det ekipaget. Om du ändå gör det kan du dömas för olovlig körning till böter, eller fängelse om brottet anses vara grovt (3 § TBL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare