FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/06/2023

Är det straffbart att inte plocka upp efter sin hund?

Hej! Jag undrar om det är lag på att man direkt plockar upp sin hunds bajs på egen tomt. Vi bor i radhus med staket runt våran tomt och har småbarn. På morgonen brukar vi släppa ut hunden direkt på tomten då vi har barnen att göra iordning för förskola eller så. Ibland då gör hunden ifrån sig på tomten och vi märker det när vi ska lämna barnen så ibland blir de inte att vi plockar upp det direkt utan kanske när vi kommer hem från jobbet eller på kvällen. Ingen som har klagat än så länge men vi har vissa grannar som gärna anmäler istället för att prata med oss så vill därför kolla upp om det finns något lagkrav eller tillika att vi kan få rättsliga påföljder om de skulle anmäla oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga gäller den endast eran skyldighet att plocka upp efter eran hund på er egna tomt.

Är det straffbart att inte plocka upp efter sin hund?

Att inte plocka upp efter sin hund klassas enligt Miljöbalkens (MB) mening som nedskräpning, vilket innebär att det kan vara straffbart att inte plocka upp efter sin hund. För att det ska vara straffbart att inte plocka upp efter sin hund ska nedskräpningen ske på en plats där allmänheten har tillträde eller där allmänheten har insyn (29 kap 7 § MB)

I erat fall där det gäller en inhängnad tomt i ett radhusområde kan det vara svårt att avgöra om det klassas som plats där allmänheten har insyn.

Värt att även notera kan vara att med tanke på allvarligheten av nedskräpningen, vilket i detta fallet endast verkar vara att plocka upp efter eran hund, så skulle det troligtvis falla under en mildare nedskräpning kallad nedskräpningsförseelse (29 kap 7a § MB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan eran underlåtenhet att plocka upp efter eran hund utgöra en nedskräpningsförseelse (29 kap 7a § MB). Den avgörande frågan blir om det kan anses vara ett område där allmänheten har insyn vilket är svårt för mig att avgöra med den begränsade informationen jag har fått. Däremot med tanke på att det är inom eran inhängnade tomt samt att ni plockar upp det, men möjligtvis lite senare på dagen så borde det inte finnas några problem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare