Är det straffbart att inte betala felparkeringsavgift?

Är det ett brott att inte betala felparkeringsavgiften på en parkeringsanmärkning till ett fordon man äger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag förstår din fråga såsom att du undrar om det är straffbart att inte betala en felparkeringsavgift på ett fordon man äger. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att det rör sig om en eller ett par enstaka normala felparkeringsavgifter som inte betalas, och att du med din fråga inte åsyftar något mer avancerat "målvaktsupplägg" eller dylikt.

Att inte betala felparkeringsavgift är inte straffbart

För att ett visst handlande skall vara straffbart, krävs att det finns en lag som uttryckligen förbjuder det. Det finns ingen lag som uttryckligen förbjuder att en person av ett eller ett annat skäl inte betalar felparkeringsavgifter. Det är därför inte straffbart i sig att inte betala en felparkeringsavgift.

Vad som istället händer när en person vägrar betala en felparkeringsavgift, är att personen ifråga först får en betalningspåminnelse, och därefter ett åläggande att betala en förhöjd avgift. Följs inte åläggandet (personen fortsätter att vägra betala) så lämnas betalningskravet över till Kronofogdemyndigheten för indrivning genom tvång (se 6 § lagen om felparkeringsavgift).

Sammanfattning

Det är inte i sig straffbart att vägra betala en felparkeringsavgift. Ifall någon vägrar betala en sådan avgift, får denne istället ett åläggande att betala; följs inte åläggandet, så lämnas betalningskravet över till Kronofogdemyndigheten, som driver in fordran. Men det är alltså inte straffbart att underlåta betalning.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare