FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/07/2021

Är det straffbart att importera SARMs?

Hej är det straffbart importera sarms till Sverige? Till exempel ostraine och ibutamore

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt i lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel (DopningsL)

1 § DopningsL beskriver att lagen gäller för medel som innehåller syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat eller tillväxthormon. Kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

En del SARMs (Selective androgen receptor modulator) innehåller exempelvis testosteron och tillväxthormoner vilket gör att de därför omfattas av dopningsL.

2 § DopningsL beskriver att medel som omfattas av lagen inte får användas för annat än medicinskt och vetenskapligt ändamål och får inte föras in i landet, säljas eller brukas.

På din fråga om det är straffbart att importera så beskriver 3 - 3a §§ DopningsL att det är straffbart att uppsåtligen bryta mot reglerna i 2 § DopningsL och att det kan resultera i böter eller fängelse.

Är Ostarine och Ibutamore dopningspreparat?

Om de SARMs du vill importera inte innehåller tillväxthormoner, steroider och testosteron så är de inte klassat som dopingpreparat.

Angående de preparat du nämner i din fråga så omfattas Ibutamore av 1 § DopningL då den ger effekt av frisättning av tillväxthormon. Ser man till Ostarine så namnges den inte på Expertgruppens förteckning över substanser som utgör dopningsmedel enligt lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. Även substanser som inte finns upptagna i förteckningen kan ändå utgöra dopningsmedel enligt lag.

För att du ska kunna importera Ostarine till Sverige så krävs det att det inte är klassat som ett dopingpreparat eller att det är ett läkemedel.

Slutsats

Det är därför straffbart för dig att importera Ibutamore. Ostraine är mer osäkert så jag rekommenderar att du kontaktar tullverket och läkemedelverket för att få besked om det är tillåtet att importera.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh

Amanda RydbergRådgivare