FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/05/2017

Är det straffbart att bryta mot vägmärken?

Att bryta mot påbjuden högersväng? Straffbart?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är straffbart att bryta mot vägmärken. Av 2 kap. 2 § TraF framgår det att en trafikant ska följa aviseringar för trafiken som meddelas genom bland annat ett vägmärke. Vidare stadgas det i 14 kap. 3 § TraF att en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 2 § TraF döms till penningböter. Det innebär således att om en förare bryter mot ett vägmärke, så kan det föranleda bötesstraff.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare