Är det skillnad mellan egendom som är enskild genom äktenskapsförord/gåvobrev?

Är ett gåvobrev där man har fått pengar och der är skrivit att gåvan är enskild egendom, och allt vad pengarna används till är surrogat. Är gåvobrev lika vattentät som ett äktenskapsförord ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är någon skillnad mellan egendom som är enskild genom äktenskapsförord och enskild egendom genom gåvobrev.

Enskild egendom

Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § äktenskapsbalken (ÄktB). Av första punkten framgår att egendom kan vara enskild genom äktenskapsförord. Enskild egendom kan också, enligt andra punkten, vara egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara dennes enskilda. Notera dock att gåva mellan makar aldrig kan vara enskild egendom. Vad som träder i stället för enskild egendom är fortsatt enskild om inget annat avtalas (7 kap. 2 § sjätte punkten ÄktB). Om du får pengar i gåva är med andra ord allt du köper för pengarna också enskild egendom.

Svag enskild egendom genom äktenskapsförord

Ibland brukar man tala om egendom som är enskild genom äktenskapsförord som svag enskild egendom. Det beror på att egendom som är enskild genom äktenskapsförord kan omfattas makes eller sambos rätt att ta över den gemensamma bostaden vid   äktenskapets upplösande. När en fastighet som är enskild genom äktenskapsförord ska överlåtas krävs därför medgivande av maken.

Slutsats

Det korta svaret på din fråga är ja, gåvobrev är lika "vattentätt" som ett äktenskapsförord. Det kan dock, som alltid, vara bra att ha dokumentation på vad som trätt i stället för gåvan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare