Är det rimligt att få böter p.g.a. uppochnedvänd parkeringstillstånd?

Hej, jag parkerade bilen på en parkering och hade en parkingstillstånd för det. Av misstag la ja parkingstillstånd på fel sidan. Fått 3 böter 900 varsin. Är det ok. Slarv inte fusk ska man bestraffa med 2700?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med fel sida tolkar jag det som att parkeringstillståndet låg nedvänt. För att svara på din fråga kommer jag redogöra för några rättsfall med liknande omständigheter. I ett rättsfall från hovrätten, RH 1998:78, hade en man trott att han placerat en parkeringsbiljett på insidan av bilens vindruta, när han senare kom tillbaka hade han fått en kontrollavgift då det visade sig att biljetten blåst ner på golvet när han stängde bildörren och den låg dessutom nedvänd. Mannen försökte hävda att 10 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering blev aktuell; denna bestämmelse anger att en kontrollavgift inte får tas ut om det anses uppenbart oskäligt med hänsyn till omständigheterna. Hovrätten ansåg dock att det var förarens ansvar att se till att biljetten var fullt läsbar när han lämnade bilen och att han stod för risken att biljetten påverkades av sådant han kan råda för, i detta fall risken att den flyger ner på golvet när han stänger dörren. I ett annat rättsfall från hovrätten, RH 2016:23 hade en man ett giltigt parkeringstillstånd som dock inte låg synligt i bilen. Han argumenterade att det var tillräckligt att han i efterhand kunnat visa att han haft ett giltigt parkeringstillstånd. Eftersom parkeringstillståndet inte varit knutet till honom personligen eller till hans bil fanns det enligt hovrätten en risk att någon annan kunnat använda det vid tidpunkten då hans fordon stått parkerat och mannen blev därför skyldig att betala avgiften.

Med hänsyn till vad som anges i det andra rättsfallet kan det finnas en möjlighet att visa ditt parkeringstillstånd i efterhand om du kan visa att det är knutet till dig och din bil, vilket utesluter risken att någon annan kunnat använda den under den tid som din bil stått parkerad. Med bakgrund av vad som gäller för p-biljetter kan man också tolka det som att det är ditt ansvar att se till att parkeringstillståndet är väl synligt när du lämnar bilen, t.ex. genom att själv dubbelkolla genom bilens vindruta för att se om den är synlig för eventuella kontrollanter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare