Är det rimligt att betala halva räntan på min sambos bostadslån?

Hej! Jag ska flytta ihop med min pojkvän men jag undrar hur det fungerar med betalning av hyra osv. Hans mamma framförallt tycker att jag ska betala räntan på lånet + hyran. Men jag kan tycka att det är orimligt att jag ska betala på min partners lån när jag från första början sagt att jag själv inte kommer ta ett bostadslån och att han isf får stå på ett lån själv. Skulle jag betala räntan på lägenheten, blir jag inte med låntagare isf, alltså att jag också kommer stå på lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstår din fråga rätt vill du veta om lagen säger något om var som gäller för en sambo med kostnader för boendet, såsom hyran och ränta på lån.

Först och främst blir du inte automatiskt låntagare enbart av att du betalar halva räntan. Det är ett obligationsrättsligt förhållande mellan dig och din sambo som inte påverkar låneförhållandet mellan din sambo och hans långivare.

Hur man ska ställa sig till frågan huruvida det är rimligt att betala halva räntan på ett lån som man själv inte står på handlar inte om juridik utan snarare om logiskt tänkande. Det finns argument för och emot denna fråga och det finns inget i lagen som föreskriver vad som är rätt eller fel.

Vad som talar för att det är rimligt att betala halva räntan är att det troligtvis skulle vara betydligt mycket dyrare att hyra en egen bostad än vad det är att betala halva hyran plus halva räntan. Det innebär att du kan spara mer pengar nu än vad du kunde gjort om du inte fick möjligheten att bo med din sambo. Att han tagit lånet på bostaden är anledningen till att denna möjlighet finns.

Sedan finns det självklart argument emot att betala någons räntekostnader. Det är han som får eventuell vinst på lägenheten vid en framtida försäljning vilket kan vara betydligt mer pengar än vad han betalat i ränta. Det är pengar som inte du får ta del av om ni har skrivit samboavtal eller som bostaden inte utgör samboegendom. Men samtidigt är räntan pengar som man inte får tillbaka (iaf inte direkt) och det är en utgift som de flesta har för att kunna köpa ett boende.

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel utan det är en personlig uppfattning om vad man tycker är rimligt.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare