Är det olagligt om arbetsgivare inte ger dubbel lön på röd dag?

Hej!

Jag har nyss börjat sommarjobba, och enligt mitt avtal får jag inte dubbelt på röda dagar (jobbar inom cafe) jag får bara 23kr+, är detta lagligt? Ska det inte vara så att man får dubbelt på röda dagar? Tacksam om nån svarar då jag vill veta

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Avseende dubbel timlön på röda dagar är det inget som är reglerat i lagen, därför är det inte olagligt att en arbetsgivare inte erbjuder sina anställda dubbelt betalt på röda dagar. Det som gäller är alltså anställningsavtal och kollektivavtal. Du nämner att inget nämns i ditt anställningsavtal, men vet du om din arbetsplats har kollektivavtal eller inte? För om cafét har kollektivavtal ska du enligt den ha dubbelt på röda dagar.

Mitt råd är därför att kolla om din arbetsplats ens har kollektivavtal.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Önskar dig en fin midsommar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare