Är det olagligt för en 18-åring att kyssa eller hångla med en 13-åring?

Hej! Jag undrar, är det olagligt för en 18 åring att pussas/hångla med en 13 åring?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte olagligt för en 18-åring och en 13-åring att kyssas eller hångla, eller så att vara i ett förhållande.

Däremot är det brottsligt om en 18-åring har sex eller utför sexuella handlingar med någon som är under 15 år, i enlighet med Brottsbalken 6 kap 4-5 §§. Brottet som aktualiseras enligt 4 § är våldtäkt mot barn, och enligt 5 § sexuellt utnyttjande av barn. Detta då det bedöms att en person som är under 15 år inte är tillräckligt mogen för att själv bestämma om den vill delta i sexuella handlingar.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare