Är det olagligt av avlyssna någon?

Hej ,

Min bror vill skilja dig från sin fru o hon vill inte dela allt fifty fifty utan vill ha allt . Hon har aldrig jobbat utan det är min bror som har jobbat ihop allt det som de äger. Hon har anklagat min bror för misshandel ngt som inte stämmer .att hon skulle göra sånt har hon hotat honom med förut men det finns tyvärr inga bevis på det. Hon med hjälp av två andra kvinnor som har skyddat identitet som agerar som hennes rådgivare vill göra livet till ett helvete o ta barnen ifrån brorsan . De säger att de vet hur de ska utnyttja lagen .bevis finns det tyvärr inte . Min bror är inte i häktet o han går varken hem eller vistas i närheten av henne då han vet att hon är kapabel till nya falska anklagelser.

Jag skulle vilja skaffa fram bevis då tänkte jag avlyssning . Min fråga får jag installera en mini mikrofon eller ngt liknande i syfte om att få fram sanningen ?

Vad säger lagen om detta ?

Tack på förhand

Nyfiken o orolig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du installerar en mikrofon eller liknande för att avlyssna din brors fru, utan hennes samtycke gör du dig skyldig till brottet olovlig avlyssning. Straffet är böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 9a § Brottsbalken).

Min rekommendation är att istället för att du eller din bror gör er skyldiga till brott, att han kontaktar en jurist som kan hjälpa honom. Jag kan varmt rekommendera att han bokar tid med någon av våra professionella jurister på Lawlines juristbyrå. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare