Är det olagligt att ta sig in i någon annans mobil?

Min fru har listat ut min kod för att komma in i min mobil , och hår läst alla mina mejl och konversationer samt alla foton och därefter raderat allt .är det lagligt att göra så ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är olagligt att ta sig in på någon annans mobil. Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB), där regleras brott och straff.

Dataintrång

Att olovligen bereda sig tillgång till någon annans mejl eller ändra någonting på kontot kan utgöra dataintrång (BrB 4 kap. 9 c §). För att någon ska dömas till dataintrång krävs att gärningsmannen olvoligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar eller blockerar i en sådan uppgift.

Med "uppgift som är avsedd för automatiserad behandling" menas uppgifter som uttrycks i en dator anpassad form, exempelvis uppgifter i en mobiltelefon och dator. I ditt fall är det fråga om uppgifter i en mobiltelefon vilket ingår i bestämmelsens tillämpningsområde.

För dataintrång förutsätts därmed att din fru har varit olovlig. Du skriver att hon har listat ut ditt lösenord och därefter loggat in på din mobiltelefon och läst dina mejl. För att någon ska räknas som olovlig krävs att personen har loggat in utan tillåtelse vilket verkar vara fallet för dig. Du skriver dessutom att din fru har raderat mejl, konversationer och foton, vilket också innebär att hon har ändrat och utplånat uppgifter.

Sammanfattningsvis är det mycket som tyder på att ett dataintrång har skett.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare