Är det olagligt att ta kort på barn?

Jag såg min granne ta kort på vad jag tror till 90% var på 3 barn, är detta lagligt? Barnen är i 8-10 års åldern.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Huvudregeln är att det i Sverige inte är olagligt att filma eller ta kort på någon utan deras tillåtelse. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel som regleras i brottsbalken (BrB).

Undantag från huvudregeln

Undantag från huvudregeln är så kallad kränkande fotografering. I begreppet fotografering innefattas även filmning. Det innebär att det utan samtycke inte är tillåtet att filma eller fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme (4 kap. 6a § BrB). Följaktligen innebär det att det enbart är olagligt att filma en person i ovanstående miljöer.

Slutsats

Huruvida en fotografering är olaglig bero helt på i vilket sammanhang en person blivit fotograferad eller filmad.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare