Är det olagligt att spela in samtal som man själv deltar i?

TJa!

Jag jobbar inom kundservice på ett stort Företag som säljer Bredband, Tv etc. Och ofta när man pratar med kunder som är upprörda så nämner de att de spelar in samtalen och hotar med att de kan använda matrialet om de inte blir som man sagt. Jag har inte lagt någon energi på detta då vi själva också spelar in samtalen och sparar dem på bestämd tid. Jag kollade runt lite och kom fram till att det är olagligt att spela in telefonsamtal mellan privatpersoner. Min fråga är om det är olagligt för kunder som ringer in att spela in samtalen med mig som kommunikatör om jag inte går med på det? Och om det är det vilka paragrafer kan man hänvisa till

Tack på förhand :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 4 kap 9a § Brottsbalken finns bestämmelser om brottet olovlig avlyssning. Där framgår att det är olagligt att spela in samtal som man själv inte deltar i, om man inte fått tillstånd från de personer som samtalar. Motsatsvis innebär det att det inte är olagligt att spela in samtal som man själv deltar i.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare