Är det olagligt att spela in samtal på andra personer?

Hej.

Är det olagligt att spela in samtal på andra personer om man senare berättar för en av parterna att man spelat in samtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Det är olagligt att spela in privata samtal om personerna som är delaktiga i samtalet är omedvetna om att inspelning sker. Dessutom krävs det att den som spelar in samtalet inte själv är delaktig (4 kap. 9 a § brottsbalken). Med andra ord är det tillåtet att spela in samtal där du själv deltar. I det fallet krävs det inte att resterande samtalspartners är medvetna om inspelningen.

Sammanfattning

Det spelar ingen roll om du senare berättar för en av parterna att du spelat in samtalet. Om personerna som är delaktiga i samtalet är omedvetna om att inspelning sker kan du göra dig skyldig till olovlig avlyssning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare