Är det olagligt att spela in samtal och skicka vidare innehållet?

Har personen som spelat in samtalet utan min vetskap rätt att skicka det vidare till andra personer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns reglerat i brottsbalken [BrB].

Som huvudregel räknas det som olovlig avlyssning att lyssna och spela in ett samtal som man inte själv deltar i [4 kap. 9a § BrB]. Om det är så att personen du talar om inte deltog i samtalet kan hen få betala böter eller i värsta fall hamna i fängelse, såvida inte någon av deltagarna i samtalet samtyckt till att hen spelat in. Om det däremot är på det viset att personen som spelat in deltagit i samtalet så finns det ingen bestämmelse i lag som säger att hen inte får spela in samtalet.

Du skulle möjligtvis kunna hänvisa till artikel 8 i Europakonventionen som handlar om varje persons rätt till privatliv och familjeliv och försöka argumentera för att du har rätt till ditt privatliv och att information inte sprids vidare om dig. Europakonventionen har implementerats i svensk lag vilket innebär att den är en del av svensk lagstiftning.

Spridning av det inspelade samtalet

Berörande spridningen av uppgifterna som sagts i samtalet kan jag inte göra en välgrundad bedömning då jag inte har tillräcklig information i frågan att tillgå. Det skulle möjligtvis kunna betraktas som förtal om hen sprider uppgifterna i samtalet till andra om hen har till syfte att få andra att tycka illa om dig och får dig att framstå som klandervärd eller brottslig [5 kap. 1 § BrB]. Eftersom förtalsbrott är ett målsägandebrott måste du själv väcka talan om förtal för att en rättegång ska påbörjas. Utöver förtalsmöjligheten finns det ingen lag som direkt hindrar spridning av inspelade samtal.

Mitt slutgiltiga svar: Utefter den korta information jag fick gör jag bedömningen att en person kan dömas till böter eller fängelse för inspelning av samtal om hen inte deltog i samtalet själv. Hen kan även möjligtvis dömas för förtal om de spridda uppgifterna varit till för att få andra att missakta dig. Om personen deltog i samtalet finns inget som säger att hen inte får spela in samtalet. Spridande av uppgifterna i samtalet kan precis som tidigare bli föremål för förtal om uppgifterna sprids för att få andra att missakta dig. Det är i sådana fall du som måste väcka talan mot personen som spelat in.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare