Är det olagligt att spela in ett samtal?

Hej, är det olagligt att spela in ett möte med rektor i skolan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att det är olagligt att spela in samtal om samtliga parter är omedvetna om inspelningen. Däremot om du själv medverkar i det samtal som du spelar in så är det tillåtet, se 4 kap. 9 a § Brottsbalken , se https://lagen.nu/1962:700 .

Det är alltså fullt tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att man själv deltar i dialogen. Det finns inget krav på att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare