Är det olagligt att spela in ett privat samtal och kan jag visa det för någon annan?

Hej!

Förut var det lagligt att spela in ett eget samtal man hade med någon, även om man inte upplyste den andre personen om det. Gäller det än?

Jag har spelat in ett samtal med en mobbares förälder, som vi hade över ett fikabord, där jag i klara ordalag får reda på att hennes barn mobbar ett annat barn, men föräldern struntar i det. Kan jag gå med detta till skolan och låta dem höra inspelningen? Så att de äntligen förstår vad jag länge försökt säga till dem, att barnet ifråga är en mobbare av stora mått! Jag är så trött på att skolan inte lyssnar!

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Brottsbalken (BrB).

Olovlig avlyssning
Det finns ett brott som heter olovlig avlyssning och kriminaliserar situationen där man spelar in ett privat samtal där man själv inte är delaktig, 4 kap. 9a § BrB. Detta brott har du inte gjort dig skyldig till eftersom du själv, vad jag förstår, var delaktig i samtalet. Det hade alltså bara varit olagligt om du spelade in några andra i smyg utan att ha fått godkännande att göra det.

Enligt min bedömning kan du därför använda denna inspelning för att gå med den till skolan. Jag råder dig dock till att inte visa den för fler personer än nödvändigt eftersom du då skulle kunna göra dig skyldig till förtal, 5 kap. 1 § BrB. Förtal skulle du kunna göra dig skyldig till om du skulle sprida denna inspelning till andra människor i syfte att utsätta föräldrarna eller barnet för andras missaktning.

Råd och avslutning
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att du inte har gjort dig skyldig till något brott när du spelade in ert samtal så länge du själv vad delaktig i det. Jag ser inga problem med att gå till skolan i syfte att få mobbningen att upphöra då det inte bör räknas som förtal så länge det går smidigt och diskret till. Jag råder dig med andra ord att inte göra en för stor sak av det hela och inte visa inspelningen för fler än nödvändigt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Är det så att du har några följdfrågor eller behöver vidare hjälp i ärendet är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare