Är det olagligt att lura sig till en graviditet?

Är det lagligt att lura till sig en graviditet när personen VISSTE att fadern verkligen INTE ville ha barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer vända lite på din formulering och ge dig svaret att det inte finns något olagligt i det händelseförlopp du beskriver. Det är istället varje persons egna ansvar att se till att samlaget i sådant fall genomförs skyddat, något fadern kan tillgodose genom att exempelvis bära kondom.

Det är vidare inte möjligt att hävda att man t.ex. avtalat om att kvinnan inte får bli gravid, det är avtal som enligt svensk rätt strider mot lag och goda seder. Se som exempel det rättsfall (RH 2004:41) där ett par hade avtalat om abort mot viss ersättning, avtalet ansågs enligt domstolen strida mot goda seder.

Juridiskt finns det alltså inget att göra för mannen om en kvinna blir gravid trots att det inte var önskat.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare