FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/01/2022

Är det olagligt att köpa ut snus till en person under 18 år?

Är det olagligt att köpa ut snus till en 15 åring när man köper det direkt med 15 åringens egna pengar eftersom jag själv inte tjänar något på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör försäljning av tobak och åldersgränser förenade med detta regleras i Tobakslagen.

Viktigt att poängtera är att de regler som finns angående försäljning och den åldersgräns som finns på 18 år enbart gäller för näringsidkare (5 kap. 18 § 1 stycket Tobakslagen). Det finns därmed inte något förbud mot att du som privatperson köper ut snus eller annan tobak till en person som inte har rätt att köpa det själv. Det som skulle kunna vara problematiskt är om det inte skulle ske med 15 åringens egna pengar och att det samtidigt skulle ske kontinuerligt. I ett sådant fall så skulle det kunna klassas som näringsverksamhet och en sådan utan tillstånd, vilket är förbjudet och straffsanktionerat (10 kap. 1 § 1 stycket Tobakslagen). Men eftersom det sker med personens egna pengar i detta fallet så är det inget som är olagligt med utköpet av snus.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare