Är det olagligt att köpa piratkopierade skor för eget bruk?

Hej! Jag har en kompis som har funderat på att köpa ett par fake skor. Hen säger att det inte är olagligt att köpa piratkopior för eget bruk men att tullen kan ta varorna och att det sedan kan bli rättsliga konsekvenser från bolaget som äger original märket. Det känns lite missvisande att säga att det inte är olagligt men att hen ändå kan bli straffad med t.e.x skadestånd till företaget. Min fråga är då om hen köper piratkopierade skor kan hen bli straffad för det även om allt är för eget bruk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att förklara lite allmänt om vad som gäller för varumärken och piratkopior, för att därefter besvara dina frågor.

Varumärken och privatkopior

Olika varumärken och deras produkter har olika immateriella rättigheter som är till för att skydda upphovsmannens verk, dvs det som skaparen skapat. En sådan rättighet som kan bli aktuell i den här frågan är ensamrätten i varumärkeslagen (VML). Ensamrätten är en rättighet för registrerade eller inarbetade varumärken som innebär att ingen annan får använda varumärket, eller ett liknande varumärke som kan förväxlas med varumärket, utan tillstånd av den rättsliga ägaren (1 kap 6-7 och 10 §§ VML). Stora varumärken har i princip alltid ensamrätt. Det betyder att ingen annan får använda varumärket utan tillstånd. Med användning menar man att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden (1 kap 10 § andra stycket VML). Att göra det är alltså förbjudet. Lagens syfte är alltså främst att motverka försäljning av piratkopior. Det finns idag inte någon lag som innebär att det är olagligt för privatpersoner att köpa piratkopior för eget bruk.

Är det olagligt att köpa piratkopierade skor för eget bruk?

Det är alltså inte brottsligt för privatpersoner att köpa piratkopierade skor om de inte tänker sälja dem vidare, utan bara själv använda dem. Din vän får alltså inte sälja skorna vidare. Att framställa, tillhandahålla eller sprida kopior är olagligt. Därför får din vän endast använda skorna själv.

Rättighetsinnehavaren kan kräva att varorna förstörs och eventuellt skadestånd

Tullverket kan stoppa paket vid misstanke om förfalskningar. Tullverket kontaktar då det företag som innehar rättigheten till originalprodukten. Rättighetsinnehavaren till det riktiga varumärket kan då kräva att varorna förstörs och att köparen eventuellt får betala skadestånd till företaget, alternativt starta en civilrättslig process. Att tullverket skulle stoppa en enskild förfalskad vara är däremot ovanligt. Du kan läsa mer om piratkopior på tullverkets hemsida.

Jag kan förstå att du tycker att detta låter konstigt. Även om det inte är brottsligt att köpa piratkopior för eget bruk kan det ändå skada företaget som har rättigheten till originalprodukten. Därför kan de starta en civilrättslig skadeståndsprocess. Ett skadestånd syftar till en ekonomisk kompensation för inträffad skada. Ett skadestånd kan utdömas utan att ett brott har begåtts. Ett sådant skadestånd är alltså inget straff i den meningen, vilket tex böter och fängelse är.

Sammanfattningsvis

Det är alltså inte olagligt att köpa de falska skorna om din vän endast tänker använda dem själv. Om tullverket stoppar paketet och kontaktar rättighetsinnehavaren kan det däremot få konsekvenser, i form av att företaget kräver din vän på skadestånd.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare