FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/04/2020

Är det olagligt att köpa en klänning för ett pris och sedan sälja den dyrare?

Hej! Jag har köpt en klänning från en speciell kollektion för 500 kr som är helt slutsåld (bara efter en halvtimme) just nu och har varit de i en gammal kollektion också. Kan jag sälja den dyrare eller ej? Jag menar då 700 kr, i och med att den är helt slut såld och jätte efterfrågad. Eller är det fel? För det sista jag vill är att begå något olagligt. Kan annars bara returnera den.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att företag och privatpersoner köper in en vara och säljer den dyrare. Det är lagligt och du har inget att oroa dig för.

Det skulle endast kunna vara olagligt om klänningen är en kopia och du försöker lura köpare att den är från kollektionen eller om du säljer känningen till flera personer men skickar den inte till någon utan behåller klänningen och pengarna själv. I dessa fall kan man göra sig skyldig till bedrägeri.

Så länge du inte försöker lura någon när du säljer klänningen är det alltså fullt lagligt att sätta ett högre pris.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare