Är det olagligt att införa HHC i Sverige?

Efter att ha sett all hype på sociala medier, tiktok, nyheterna, kändisar, bloggare ect. Jag kollade rundor på nätet efter ett pålitligt legit företag, som i grunden säljer cbd produkter men tillsätter hhc och marknadsför produkterna som helt lagliga, frakt och tull avgift beläggs inte. Företagen håller sig inom EU’s regler, lagar och direktiv. Ja varför inte passa på innan det blir olagligt tänkte jag då och beställde 26 maj från HHCworld.eu Idag den 12:e Juni får jag ett brev skickat den 9:e Juni ifrån Tullverket. Jag bifogar gärna pdf, har även skärmdumpar från leverantörens hemsida gällande lagar. Såklart får jag en chock när jag blir brottsanmäld med rubricerats ”Misstänkt brott - smuggling av narkotika HHC. Va vaddå smuggling?! Står ju mitt namn på paketet, köpt från ett legit företag öppnar msn lådan så står säkert en fraktsedel med med innehåll och skatter o tullavgifter med eller? Jag blev chockad att det är slutsålt överallt på olika hemsidor och sen läste jag någonstans om att tullen hade fått ok att beslagta hhc tills den 11 Juli, när den kommer att klassas. Så hade de konfiskerat 29:e paket i år. Vaddå är jag nr 30? Jag har väl inte brutit mot någon lag om det inte står något finstilt någonstans isåfall är det helt omedvetet och dumt av mig isåfall och vill be om ursäkt o dra ett sträck. Vad är nästa steg? Jag vill ha juridisk backning, vill bli friad och vill inte ta emot det beslagtagna varorna om det är olagligt. Smuggling?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du i maj beställde varor innehållande HHC, men att varorna nu beslagtagits av Tullverket och att du blivit delgiven en anmälan om misstanke om smuggling av narkotika, och att du därav undrar om du gjort dig skyldig till detta brott och vad som händer nu.

Regler om smugglingsbrott finns i smugglingslagen, som hänvisar vidare till narkotikastrafflagen, som vidare hänvisar till Läkemedelsverket vad gäller kategorisering av vad som är narkotikaklassat.

Har du gjort dig skyldig till brottet narkotikasmuggling?

En person som för in en vara i landet som omfattas av ett särskilt förskrivet förbud döms för smuggling till böter eller fängelse högst två år o man gör detta med uppsåt (3§ smugglingslagen). Narkotikainförsel utgörs av ett sådant förbud om det överstiger gränsvärdet för vad som är tillåtet.

Jag kan av förklarliga skäl inte bedöma om det du infört innehåller narkotikaklassade medel, men jag kommer utgå ifrån vad du skriver om att varan innehåller HHC (Hexahydrocannabinol). Regeringen har nyligen gått ut med informationen om att HHC kommer narkotikaklassas per den 11 juli i år, läs mer här. Det kommer således vara olagligt att införa detta ämne till Sverige efter den 11 juli, då det kommer utgöra smugglingsbrott.

Som jag förstår dig, har du gjort beställningen den 26 maj, och varorna har nu kommit till Tullverkets hantering. Smugglingsbrottet inträder när varan passerar landets gränser. Det innebär att du inte gjort dig skyldig till något brott, då ämnet ännu inte är narkotikaklassat vid tiden för när det passerade Sveriges gränser. Även om det skulle varit det, så tror jag inte heller att du skulle dömas för detta då rättsläget är i en övergångsperiod och att det inte varit tydligt vad som gäller än. Detta faller under den juridiska termen ”straffrättsvillfarelse”, vilket innebär att man kan bli befriad från ansvar om man inte förstått att något varit olagligt och om lagstiftaren eller annan myndighet inte varit tydliga, eller om det av annan orsak varit uppenbart ursäktligt. Men som sagt, så torde du inte gjort dig skyldig till brott då förordningen som föreskriver att HHC är narkotikaklassat först träder i kraft den 11 juli.

Vad händer nu?

Eftersom gärningen du begått ännu inte är brottslig, kommer förundersökningen med största sannolikhet inom kort läggas ned. Tullverket kan däremot ändå beslagta och förverka din vara med anledning av att ämnet varit under utredning och nu även kommer narkotikaklassas. Det innebär dock inte att du kommer lagföras för brott, utan förundersökningen kommer som sagt sannolikt läggas ner och du avföras från misstanken.

Sammanfattning och råd

Sammantaget skulle jag säga att du sannolikt inte kommer lagföras för något brott, då HHC ännu inte är narkotikaklassat. Om varan du beställt däremot innehåller något annat narkotikaklassat ämne, kan det såklart bli aktuellt att utreda ärendet vidare. Annars har det troligtvis inletts en förundersökning för att till en början kunna konstatera vad det är för ämne som finns i varan. Så fort analysen av detta är klart, och endast HHC påvisas och inget annat narkotikaklassat ämne, torde förundersökningen läggas ned. Om du inte uppmanats av utredarna till annat, finns det inte så mycket att göra i nuläget än att vänta. Skulle du kallas på förhör bör du uppge likt du ovan angett, att du trodde att HHC var lagligt och att du i sådana fall inte gör anspråk på varan (alltså att du inte vill ha tillbaka den). Du kan då även ge in underlaget från hemsidan om varan, om det är så att det visar att varan skulle vara godkänd eller om det finns en förteckning som visar att HHC mängden ska vara under gränsvärdet.

I övrigt hoppas jag att du fått någon vägledning i dina frågor! Har du fler frågor är du varm välkommen att återkomma till oss via hemsidan och ställa en ny fråga via tjänsten du precis använt. Om du önskar förtydligande i någon del, nås jag på sara.pedersen@lawline.se

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare