Är det olagligt att hänga ut dickpics på Instagram?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt så är det "dickpics" i den bemärkelse att det är samma person som är på bilden som även fotograferat. Att det sedan är denna person som skickat bilden till en annan person som lägger upp bilden på Instagram.

I år så infördes den nya lagen om "Olaga integritetsintrång", se 4 kap 6c § 5 p brottsbalken (BrB). Den inkluderar exempelvis om du lägger ut en bild på någons helt eller delvist nakna kropp, vilket dickpics är. Vidare krävs det för att man ska kunna dömas för brottet att det medför allvarlig skada för den som är på bilden. I lagkommentarer och i lagens proposition anges att spridningen typiskt sett ska kunna medföra psykiskt lidande eller andra negativa konsekvenser för den utsatta. Märk dock att det inte krävs att det faktiskt medfört någon negativ konsekvens. Man tar då hänsyn till hur omfattande spridningen är samt vad det är för innehåll. Typiskt sätt skulle spridning av en dickpic innefattas i bestämmelsen.

Om bilderna är sådana att man inte kan se vem personen är eller man på något sätt skriver eller läcker ut namn eller liknande på personen så kan det vara svårt att uppfylla samtliga kriterier för att kunna dömas för brottet. Denna situation för bedömas utifrån fall till fall.

Sammantaget… får situationen bedömas från fall till fall. Typiskt sett, enligt min bedömning, så kan spridning av en dickpic på Instagram falla inom brottet "Olaga integritetsintrång". Dock krävs det även att denna spridning kan framkalla psykiskt lidande eller andra negativa konsekvenser. Beroende på spridning och vilken ytterligare information som anges till bilden så kan handlingen falla inom brottet eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare