FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/06/2018

Är det olagligt att ha telefon i handen vid bilkörning av medicinska skäl?

Från och med första februari är det olagligt att ha en mobil i handen när man kör bil.

Jag har dock typ 1 diabetes och min mobil är även min blodsockermätare som jag behöver använda för att se ifall jag behöver justera blodsockernivån. Enligt råd från min läkare borde jag kolla detta när jag kör för att vara säker på att jag inte är i trafik vid blodsockerfall.

Är det fortfarande olagligt att ha telefonen i handen vid bilkörning om det är av medicinska skäl eller finns det något sätt jag kan använda telefonen och fortfarande följa lagen?

Bör tilläggas att jag behöver fysiskt trycka telefonens IR-läsare mot en sensor på min arm och jag kan därför inte använda mig av telefonhållare designad för tex GPS.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lalwine med din fråga!

Tyvärr verkar du ha hamnat i en besvärlig situation. Undantagen från mobilförbudet är nämligen väldigt begränsade.

Undantaget från mobilförbudet är väldigt begränsade och gäller inte privatpersoner

Precis som du skriver så är det numer förbjudet att ha mobilen i handen när man kör bilen (trafikförordningen 4 kap. 10 e §). Det finns bara några få undantag för räddningstjänsten, ambulanser, poliser och liknande personer i tjänsten när situationen kräver det (11 kap. 10 a §). Det finns inget undantag som gäller privatpersoner, även när det finns medicinska skäl.

Det går att undgå ansvar för trafikbrott om det föreligger en nödsituation. En nödsituation är en situation när någon fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt intresse som skyddas av lagen. Nöd ger ansvarsfrihet för en handling om med hänsyn till alla omständigheter inte är oförsvarlig (brottsbalken 24 kap. 4 §). Jag tror inte att undantaget för nöd skulle kunna ge dig ansvarsfrihet om du använder mobilen i trafik för att mäta blodsockret, om det inte är så att du börjar må väldigt dåligt när du kör och riskerar din egen eller andras säkerhet om du inte direkt kontrollerar blodsockernivån. Det är generellt sett svårt att få ansvarsfrihet enligt den här regeln.

Försök hitta ett ställa att stanna bilen på om det är möjligt

Förbudet mot mobil gäller bara när du kör bilen på vägen. Jag skulle därför rekommendera dig att försöka stanna bilen under tiden som du kontrollerar blodsockret. Annars finns det en risk att du blir tagen av polisen och döms till att betala böter.

Jag beklagar att jag inte kunde ge dig ett svar som var med till din fördel, men hoppas att du i alla fall har fått lite klarhet om vad som gäller nu.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare