Är det olagligt att förtära alkohol som minderårig?

Hej,

Min fråga gäller de troliga påföljder för bjudning av alkohol till minderåriga samt egen alkoholförtäring som minderårig. Det rör sig om två händelser.

Den första händelsen involverade ett köp 4.5- procentig Rekorderlig cider av en langare (det kan ha rört sig om 1-2 flak, troligen ett), men jag tog "bara" med mig nio burkar i slutändan. Det här skedde vid 16 års ålder. Några månader senare (när jag hade fyllt 17) på en fest, med 16- och 17-åringar, har jag ett minne av att ett par personer bad om att få prova cidern. Jag är osäker på det exakta antalet men det lär ha rört sig om 1-3 stycken.

Den andra händelsen inträffade vid 17 års ålder när en myndig person köpte ut ett par burkar lättöl till mig inför en fest med 17- och 18-åringar. Jag har inget direkt minne huruvida någon smakade på ölen eller inte. Men låt oss säga att det hände.

Jag fyllde 23 år i februari detta året.

Om man summerar dessa två händelserna, vad för sorts påföljder verkar troliga utifrån detaljerna som presenterats?

Allt gott,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du vad den påföljden för de sammanlagda händelserna skulle kunna vara för bjudning av alkohol till minderåriga samt egen förtäring som minderåring.

Det är i sig inte olagligt att förtära alkohol när man är under 18 år, och du kan därför inte straffas för detta. Däremot, är det olagligt att sälja, skaffa fram eller ge bort alkohol till någon som är under 20 år, (3 kap. 7 & 9 § alkohollagen).

Vid den första händelsen, kan langaren som du köpte nio burkar cider av dömas till böter eller högst 6 månaders fängelse, (11 kap. 9 § alkohollagen).

Vid den andra händelsen, kan personen som köpte ut lättöl till dig inför en fest med både myndiga och omyndiga personer dömas för samma brott, alltså böter eller högst 6 månaders fängelse, (11 kap. 9 § alkohollagen).

Om något av brotten skulle anses vara grovt, kan respektive person dömas till böter eller högst 4 år fängelse, (11 kap. 7 § alkohollagen). Så är dock inte fallet, och det allra troligaste är att båda personerna döms till böter för brott mot alkohollagen. Langaren skulle med högsta sannolikhet få högre böter än den myndiga personen. Om langaren skulle bli tilltalad för flera brott av samma slag kan dessa dock summeras upp till grov brottslighet där det strängare straffet föreskrivs.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare