FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/12/2022

Är det olagligt att dricka alkohol om man är under 18 år?

Hej, Får jag dricka alkohol under 18 om det inte är på allmän plats?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor kopplade till åldersgränser och alkohol är det alkohollagen som gäller och jag kommer därför att utgå från den när jag besvarar din fråga.

Är det olagligt att dricka alkohol om man är under 18 år?

Det är olagligt för personer att sälja eller på annat sätt lämna ut alkohol till någon som är under 18 år om det rör sig om folköl, och under 20 år om det rör sig om all annan typ av alkohol (3 kap 7 § och 3 kap 9 § 1 st alkohollagen). En person som bryter mot detta riskerar böter eller fängelse i upp till två år, om brottet dock är att anse som grovt riskerar man fängelse i upp till fyra år (11 kap 7 § alkohollagen). Detta betyder alltså att det inte är olagligt för en person som är under 18 år att dricka alkohol utan det är bara olagligt för den som säljer alkohol till den underårige.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare