Är det olagligt att byta lås på bostaden?

Hej!

Min sambo börjar bli våldsam och jag vill separera men först, AKUT, byta ut låsen i mitt hus. Jag äger ensam huset sedan 40 år, han flyttade in för ett år sedan, så det är inte skaffat gemensamt. Han ska förstås hämta sina saker, men jag klarar inte av att träffa honom.

Får jag göra så rent lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det att du är sambo med en annan person, men att du som äger huset. För att en bostad ska betraktas som samboegendom krävs det att bostaden har förvärvats för gemensam användning. Detta framgår av 3 § sambolagen. Hade huset betraktats som samboegendom hade du inte haft rätt att byta lås på dörren innan en formell bodelning gjorts och någon make fått bostaden på sin lott.

I det här fallet är det dock tydligt att bostaden inte är att betrakta som samboegendom eftersom att du själv har köpt huset utan din sambos inblandning för en lång tid sedan. Din sambo har således ingen laglig rätt till huset och du har därmed rätt att göra det du önskar med det, exempelvis byta lås.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare