Är det olagligt att bruka industrihampa under 0.2 % THC?

Hej

Jag funderar på ett intressant fråga

Är industrihampa lagligt under 0,2 thc?

Kan man konsumera eller röka industrihampa som är under 0,2 och EU certifierad?

Är ett brott om man skulle röka industrihampa tex rulla detta i ett joint ?

tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättsliga utgångspunkter

THC, som står för tetrahydrocannabinol och som finns i cannabisplantor är klassat som narkotika (SOU 2016:93 s. 303) och därför olaglig att både använda och sälja, se 1 § narkotikastrafflagen. Inom Europeiska unionen (EU) är det däremot tillåtet att odla industrihampa vilket istället räknas som en jordbruksprodukt. Detta beskrivs vidare på jordbruksverkets hemsida, och där kan du läsa på mer för att få detaljerad information för din fråga, klicka här. För att få odla hampa i Sverige måste du odla industrihampa. För att odlingen ska klassas som industrihampa måste du odla en godkänd sort och du måste skicka in en ansökan om gårdsstöd för odlingen. All odling av hampa som du inte söker stöd för betraktas som narkotika­­produktion.

Innehav av ren industrihampa är alltså i regel inte straffbelagt (NJA 2007 s.219) eftersom det kategoriseras som en jordbruksprodukt. För att växten ska klassas som industrihampa får den inte innehålla mer än 0,2% THC (SOU 2016:93, s. 303). Det är möjligt att utvinna THC även ur dessa plantor och beredningen som uppstår kan innehålla större koncentrationer av THC. Dessa beredningar klassas då som narkotika och är olagliga, även fast de ursprungligen är från en "tillåten" växt (NJA 2019 s. 531 punkt 23).

Det bör uppmärksammas rent terminologiskt att cannabis, marijuana eller droghampa syftar på narkotikaklassade arter innehållandes tetrahydrocannibol medan begreppet industrihampa avser jordsbruksprodukterna.

Sammanfattning och slutsats

Består industrihampa av lägre än 0,2% THC är det lagligt att exempelvis ta med sig dem till Sverige, använda och sälja dem. En förutsättning är att användandet inte innebär en extraktion av THC och att du skapat en narkotikaklassad beredning. Det kan dock vara svårt att veta hur mycket THC en växt innehåller och det är bra att vara försiktig med varifrån man köper sin industrihampa. Den slutsats som jag drar är att EU-godkänd industrihampa med högst 0,2 % THC som är odlad enligt reglerna är laglig att sälja och inneha. Även att inta/konsumera/bruka industrihampa torde ses som lagligt eftersom den är undantagen narkotikadefinitionen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Dani GobraeelRådgivare