Är det olagligt att bete sig hotfullt med privata bilder?

Min kompis och hennes förra pojkväns förhållande tog slut för drygt ett halvår sedan på ett väldigt dåligt sätt. Nu från ingenstans skickade han ett mail med nakenbilder på henne. Han säger att hans advokat har sagt att han äger bilderna då hon under deras förhållande har skickat dem till honom. Men nu känner hon att bilderna är som ett hot då han har varit elak och misshandlat henne tidigare. Hon är väldigt rädd och vill inte ha något med honom att göra men han låter henne inte vara. Kan hon polisanmäla honom för bilderna eller vad kan hon göra?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Brott

I vissa fall kan användning av bilder vara integritetskränkande för den berörda personen och fråga om en brottslig handling, såsom förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Förtal innebär att någon lämnar uppgift om annan som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning utan att det varit försvarligt. Uppgiftslämnandet kan exempelvis ske genom bildvisning. Det är själva spridandet som är den brottsliga handlingen.

Andras missaktning och oförsvarlighet

Det räcker med att det funnits en risk för att den berörde under de föreliggande omständigheterna skulle utsättas för andras missaktning. Uppgifterna ska vara negativa eller av nedsättande karaktär och det avgörs utifrån den kränktes och dennes omgivnings synvinkel. Bilderna här är av sexuell karaktär. Det kan leta till det felaktiga intrycket att din vän inte haft något emot att han har bilderna och att de visas för andra. Den målade bilden av henne kan anses vara nedsättande när uppgifterna lämnas i en integritetskränkande form. Det kan inte anses vara försvarligt att visa nakenbilder på sina ex till andra utan lov. Han kan då göra sig skyldig till förtal.

Spridning

Den som visar bilder på en enskild person för andra har därigenom lämnat uppgifter. Men eftersom vi inte vet huruvida han spridit bilderna kan jag härvid inte göra en närmare bedömning av det aktuella brottet.

Din väns fall

Att fotografera någon utan samtycke är olagligt och en brottslig handling, men att behålla bilder på den efter att personen dragit tillbaka sitt samtycke är i sig inte olagligt (4 kap. 6 a § brottsbalken). Eftersom han skickat bilderna till henne efter ett bråk dem emellan så har hon rätteligen känt obehag och kränkt samt en rädsla för att dessa ska spridas vidare. Det är av den anledningen fullt förståeligt om hon vill söka hjälp för att få bort bilderna. En jurist kan undersöka om hennes ex gjort sig skyldig till något brott och även medla med hans advokat. Förtalsbrott väcks genom enskilt åtal, mitt förslag är därför att hon ser med sin hemförsäkring om de kan ersätta hennes rättsliga kostnader såsom arvode för en jurist.

Ni är också välkomna att ringa oss på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) om ni undrar över något mer eller vill boka möte med en av våra jurister!

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare