Är det olagligt att beställa droger från EU-länder där drogen är laglig?

Hejsan, jag håller på att läsa på lite om mikrodosering av svamp som ett alternativ mot depression och ångest men jag har lite funderingar. Jag tycker et är lite oklart vad som gäller t.ex om jag beställer från Nederländerna, där det är lagligt, så säger en EU lag att är det lagligt i ett medlemsland så ska det vara lagligt i andra medlemsstater (kortfattat). Men läser man i Sverige sen så säger dom ändå att det är olagligt, vad är det som gäller? Om jag skulle beställa hem och det blir stoppat i tullen vad händer då? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta om det är olagligt att beställa svamp som är narkotikaklassad i Sverige från ett land där svampen inte är narkotikaklassad och, i så fall, vad som händer om svampen upptäcks i tullen.

Är det olagligt att beställa narkotikaklassad svamp?

När du skriver ”svamp” som är olaglig, antar jag att du menar svampar som innehåller ämnet psilocybin och torkats eller på annat sätt beretts. Sådana svampar är narkotikaklassade, och är därför narkotika enligt svensk rätt (se 8 § 2 p. narkotikastrafflagen jämte förordningen [1992:1554] om kontroll av narkotika, bilaga 1). Att svamparna är narkotikaklassade enligt narkotikastrafflagen innebär att de omfattas av lagen (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen (inregränslagen), se 3 § 2 p. inregränslagen. Den som för in narkotika från ett annat EU-land till Sverige utan tillstånd måste anmäla detta till Tullverket för att inte ådra sig ansvar för smugglingsbrott, se 4 § första stycket inregränslagen jämte 3 § lagen om kontroll av narkotika. Narkotikasmugglingen är fullbordad redan då narkotikan anlänt till tullen (NJA 2015 s. 24).

Ändras bedömningen om ämnet är lagligt i landet man beställer från?

Att det narkotikaklassade ämnet inte är kriminaliserat i ett annat EU-land innebär inte att det inte kan vara narkotikasmuggling att smuggla in ämnet till Sverige; i så fall hade ju andra länder kunnat styra över vilka ämnen som är att anse som narkotika i Sverige genom inhemsk legalisering. På samma sätt är det olagligt att smuggla cannabis till Sverige, även om ämnet är lagligt i landet det kommer ifrån. Annorlunda är det dock vid konsumtion av narkotika som sker utomlands; för att kunna hållas straffrättsligt ansvarig för sådan krävs att konsumtionen är olaglig även i landet man befann sig i vid konsumtionen (detta brukar kallas för kravet på dubbel straffbarhet, och framgår av 2 kap. 5 § brottsbalken). Av den anledningen kan man exempelvis inte dömas för narkotikabrott i Sverige för att ha rökt cannabis på Malta, eftersom cannabis är lagligt där.

Vad händer om din försändelse skulle upptäckas i tullen?

Om Tullverket märker att en försändelse innehåller narkotika kan de ta narkotikan i beslag, och en förundersökning om brott inleds. I vissa fall, särskilt när det gäller större mängder, kan polisen välja att byta ut narkotikan mot ett ofarligt ämne för att sedan gripa personen sedan den hämtat ut försändelsen. Ett sådant fall var uppe i hovrätten 2022, läs mer om det fallet här.

Sammanfattning och slutsats

Att beställa narkotikaklassade svampar från Holland är ett smugglingsbrott, oavsett om svampen är narkotikaklassad där. Om din försändelse skulle fastna i tullen, är det tullpersonalen och polisen som bäst avgör hur de hanterar ärendet.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos en av våra jurister!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare