FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess07/03/2019

Är det okej att en vårdcentral lämnar ut information om ens hälsotillstånd till Transportstyrelsen?

Hej en fråga . Ansökte om förnyat C-körkort,I samband med det får jag veta av handläggaren från Transportstyrelsen att hon ringt till min Vårdcentral och tagit reda på vilka mediciner jag har.Hon ringde mej och hade googlat på dessa.Hon hade absolut ingen tillåtelse av mej för detta förfarande.Känner mej otroligt kränkt.

Hur ska jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De allra flesta uppgifter som rör hälsotillståndet hos en enskild person täcks av sekretess. Jag utgår från att det även gäller de uppgifter om din medicinering som lämnades ut till Transportstyrelsen. Huvudregeln är att du själv förfogar över de sekretessbelagda uppgifter som rör dina personliga förhållanden, så som ditt hälsotillstånd. Det innebär att sekretessbelagda uppgifter enbart får utlämnas till andra enskilda eller myndigheter om du samtycker till det, offentlighets- och sekretesslagen 12 kap 2 §.

Det finns dock en mängd undantag till huvudregeln. Undantagen, även kallade sekretessbrytande bestämmelser, innebär att sekretessen ibland får ge vika för vad lagstiftaren har uppfattat som viktigare intressen. Många av dessa undantag gäller när och hur myndigheter kan lämna ut uppgifter till varandra. Ett sådant undantag finner du i patientsäkerhetslagen (PSL). Där skrivs att en vårdinstans är skyldig att lämna ut uppgifter som rör en persons lämplighet att ha körkort när detta ska prövas av annan myndighet, PSL 6 kap 15 § 6 punkten. Det är troligtvis denna regel som beslutet om att lämna ut uppgiften om din medicinering har tagits i enlighet med.

Om du ändå vill gå vidare med detta är det du kan göra att anmäla personen på vårdcentralen som gav ut uppgiften för brott mot tystnadsplikten i enlighet med brottsbalken 20 kap 3 §. Jag skulle dock rekommendera dig att undvika detta då jag tror att en anmälan inte kommer att leda någon vart. Min uppfattning är att allt är i sin ordning och inga övertramp har gjorts.

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare