Är det ofredande att spruta ner någon med ättika eller vitlöksvatten?

Skulle det anses som ofredande om en person sprutar ättika eller vitlöksvatten på mig, med syfte att vara jobbig och veta att det stör mig. Det är inte dock riktat mot just mig utan mer som i en grupp, det kanske gör saken till en annan sak men jag känner fortfarande att den inkräktar min frid och jag tycker inte det är okej

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att spotta på någon eller väta ner någon anses vara ofredande. Att spruta ättika eller vitlöksvatten bör därför anses vara ett hänsynslöst agerande som går in under brottet ofredande. Syftet med gärningen är också att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § brottsbalken). Även om gärningen ägde rum i en grupp kan det vara ofredande eftersom det finns en identifierad person som blivit kränkt. Trots att angreppet inte var riktat mot just dig kan gärningsmannen ha haft likgiltighetsuppsåt, dvs. att gärningsmannen inte ser följden som skäl för att avstå från gärningen. I stället accepterar eller godtar gärningsmannen att någon i närheten utsätts.

Om kläderna blir förstörda kan det också bli fråga om skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare