Är det ofredande att kalla aspiranterna i ett Sexmästeri för sexslavar?

Hej jag har en fråga om Ofredande lagen. Jag studerar på en högskola där det finns ett Sexmästeri som tillhör Studentkåren. De bedriver en studentpub samt andra aktiviteter för skolans studenter. Allt detta jobbet bedrivs helt ideellt men det finns ändå en hierarki med Ordförande, ledamöter etc. Nyligen så har skolan tagit kontakt med dem och varnat dem att de kan bli anmälda. Detta är på grund av att deras aspiranter kallas för "Sexslavar" (Sexa är ett gammalt ord för att festa och det är därför som detta "skämtet" blev till)och har även detta skrivet på ett par byxor som de förväntas att använda under vissa tillställningar. Vissa väljer även att ha dessa i skolan och då har det höjts klagomål. Ofredande lagen är så bred så det är svårt att säga precis vad som är och inte är ofredande. Det är därför jag skriver till er och hoppas att ni kanske kan klargöra detta för mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Lagen du nämner återfinns i brottsbalken (BrB), och närmare bestämt i 4 kap. 7 §. Bestämmelsen har nyligen fått en uppdaterad lydelse, men innebörden är densamma.

Den nämnda situationen kan utgöra ofredande – men inte troligt

Av paragrafen framgår det att "Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år." (4 kap. 7 § BrB).

Som du själv skriver finns det nästintill oändligt med förfaranden som skulle kunna utgöra ofredande, varför det är svårt även för mig att säga precis vad som är och inte är ofredande. Jag kan däremot ge dig exempel på vad som kan, och tidigare har ansetts, vara exempel på sådant beteende. Jag inleder med att förklara de olika kriterierna som krävs för bestämmelsens tillämplighet, och avslutar med att redogöra för dess tillämplighet i ditt specifika fall.

Första kriteriet

Om vi kollar på det första rekvisitet, att fysiskt antasta någon, är en sådan handling alltid otillåten. Exempel på sådant ofredande är att knuffa eller sätta krokben för någon, rycka eller slita i någons kläder, spotta på, nypa eller smeka någon osv. Kriteriet utesluter inte att hjälpmedel används, exempelvis genom att knuffa någon med hjälp av en bil eller annat fordon.

Andra kriteriet

Nästa rekvisit tar sikte på att en person "utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande". Det är även detta rekvisit som möjligtvis skulle vara tillämpbart på situationen i din skola. Under den tidigare lydelsen ansåg man att avlossa skott, kasta sten, föra oljud, skicka ihärdiga skriftliga meddelanden, terrorisera någon på telefon och dylikt var ofredande.

Med att handlingen även ska vara ett uttryck för hänsynslöshet så menar man att hänsyn bland annat får tas till i vilken situation och vid vilken tidpunkt en viss handling företas. En handling som anses hänsynslös nattetid, behöver inte nödvändigtvis vara hänsynslös även på dagtid. Exempel på hänsynslöst agerande är att spela hög musik nattetid, att trakassera någon genom telefonterror, dvs. att konstant ringa upp någon, lämna falskt meddelande om att någon närstående har dött, trakassera någon genom att skicka ihärdiga skriftliga meddelanden, övertala någon att ställa upp som sexpartner genom ihärdighet osv.

Ofredande kan också begås genom underlåtenhet att göra något, exempelvis att låta ens hund bita eller allvarligt skrämma någon annan utan att ingripa.

Det tredje kriteriet

För att förfarandet ska vara brottsligt krävs att det inneburit en fridskränkning, dvs. att den ofredande handlingen uppfattats av den angripne vid gärningstillfället. Den drabbade personkretsen kan förhålla sig tämligen obestämd, det viktiga är att åtminstone en identifierad person i en folkskara har blivit kränkt.

Tillämpligheten i ditt fall

Nu är inte jag riktigt säker på om din fråga hänför sig till att de som kallas för "sexslavar" blir ofredade, eller om det är övriga på skolan som upplever sig ofredade, men jag kan kort redogöra för bägge fallen.

Det bör först och främst nämnas att det redan med hjälp av att läsa brottsbeskrivningen går att utläsa att en gärning varmed vederbörande är införstådd inte kan vara ofredande. Om de som aspar (aspirerar till att gå med i Sexmästeriet) och de som redan jobbar där är införstådda med användandet av ordet sexslavar verbalt såväl som i skrift på deras overaller, så begås inget ofredande. Det kan också förklaras med att ingen fridskränkning skett.

Om vi går vidare till det fall att övriga elever på skolan skulle känna sig kränkta av användandet av ordet sexslav, så tror jag tyvärr inte att det finns mycket att vinna med en sådan talan. För det första så riktas det inte primärt mot någon annan än de som är med i sexmästeriet. För det andra så är det ytterst tveksamt om det kan anses vara ett hänsynslöst beteende, dels eftersom endast några av asparna brukar overallerna i skolan, vilket jag förmodar inte görs varje dag, dels eftersom fri klädsel är grundlagsskyddad i enlighet med yttrandefrihetsgrundlagen, samt finns inkorporerad som en regel även i skollagen. För det tredje ställer jag mig även tveksam till om det skulle innebära en tillräcklig grad av fridskränkning, eftersom de andra eleverna inte blir angripna i lagens bemärkelse.

Märk väl att detta är min bedömning av situationen, och att en annan yrkesverksam jurist, advokat eller domare skulle kunna komma fram till en annan slutsats. Jag har även uteslutande baserat min bedömning på bestämmelsen om ofredande, det kan således finnas andra sätt att angripa problemet på.

Mitt råd

Jag tror inte att det är rätt väg att gå att direkt ta kontakt med dem på Sexmästeriet och hota med en anmälan. Ta istället kontakt med dem, gärna ihop med en auktoritär person på skolan, och exempelvis universitetets elevkårsordförande. Förklara hur situationen ser ut, och framför hur övriga elever på skolan känner sig och upplever situationen. Förhoppningsvis kommer ni fram till någonting som passar er alla!

Tack återigen för att du vänder dig till Lawline med din fråga, och hoppas att du fick svar på densamma!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare