Är det möjligt att väcka ny talan avseende samma sak om det framkommit nya uppgifter?

Hur tingsrätten ska bedöma en ny stämningsansökan ett halvår efter tingsrätten ogillat käromålet.Nya uppgifter har inkommit vilket skall kunna ändra på ogillandet i målet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att sedan domen vunnit laga kraft (inte längre kan överklagas) får den rättskraft, vilket innebär att samma sak inte kan prövas igen (17 kap. 11 § rättegångsbalken). När det gäller åberopandet av nya omständigheter talar man i fråga om tvistemål om preklusion. Rättsläget är oklart men det flesta skulle nog argumentera för att det inte är möjligt att åberopa nya omständigheter avseende samma sak om käromålet tidigare ogillats. Detta innebär att icke åberopade omständigheter inte kan åberopas på nytt avseende samma sak och att domens rättskraft därmed hindrar att talan avseende samma sak väcks igen.

Den enda möjlighet som återstår för att kunna väcka en ny talan avseende samma sak är att överklaga med extraordinära rättsmedel såsom t.ex. resning. Resning kan beviljas om parterna har nya omständigheter eller bevis som sannolikt kunnat innebära att målet fått en annan utgång (58 kap. 1 § 3p rättegångsbalken). Av det du beskriver är det alltså inte helt osannolikt att resning är ett alternativ. Resning är dock väldigt ovanligt i Sverige och det krävs att det nya som åberopas gör det sannolikt att målet fått en annan utgång. Oavsett om resning kan förväntas beviljas eller inte, är det alltid möjligt att ansöka om detta. Detta görs skriftligen hos hovrätten om domen meddelades av tingsrätt, annars hos högsta domstolen (58 kap. 4 § rättegångsbalken). Ansökan måste skickas in inom ett år från det att sökanden fick kännedom om det förhållande som ansökningen grundas på, alltså de nya omständigheterna. I en resningsansökan ska sökande uppge den dom ansökan avser, det förhållande som ansökan grundas på och de bevis sökanden vill åberopa och vad han vill styrka med varje särskilt bevis (58 kap. 5 § rättegångsbalken) Av ansökan ska även framgå anledningen till att omständigheten eller beviset ej åberopats i rättegången.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare