FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/12/2022

Är det möjligt att som utomstående kontrollera ett fodervärdsavtal?

En person säger sig vara fodervärd till en hund. Finns det register över fodervärdsavtal så att man kan kontrollera om personen talar sanning eller ej? Var i såfall? Hunden är störande och vi vill helst ha bort den härifrån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag i huvudsak använda mig av lagen om tillsyn över hundar och katter.

Finns det någon form av register för fodervärdsavtal?

Det kan först och främst nämnas att det inte finns något register över fodervärdsavtal där det är möjligt att se vilka som har undertecknat sådana avtal. Däremot är hundägare skyldiga att registrera sitt ägarskap i Jordbruksverkets hundregister (3 § lag om tillsyn över hundar och katter). Ett fodervärdsavtal kan enligt Svenska Kennelklubben jämställas med ett slags avbetalningsköp, vilket i fråga om äganderätt innebär att överlåtaren eller uppfödaren äger hunden tills dess att villkoren i avtalet är uppfyllda, varpå äganderätten övergår till fodervärden. Om alla villkor i fodervärdsavtalet är uppfyllda borde alltså personen som säger sig vara fodervärd gå att finna i Jordbruksverkets hundregister. Det är möjligt för dig som privatperson att söka upp ägare i hundregistret med hjälp av tång-ID alternativt med chipnummer.

Vad kan man göra om en hund beter sig illa?

Som hundägare ansvarar man för att hunden hålls under tillsyn och sköts på ett sätt som förebygger skador eller avsevärda olägenheter (1 § lag om tillsyn över hundar och katter). Om en hundägare brister i sin tillsyn har länsstyrelsen rätt att meddela förelägganden eller förbud som syftar till att förebygga skada eller avsevärd olägenhet (8 § lag om tillsyn över hundar och katter). Därtill har Länsstyrelsen rätt att omhänderta en hund för att förhindra att hunden orsakar skada (11 § lag om tillsyn över hundar och katter) eller meddela ett hundförbud (15 § lag om tillsyn över hundar och katter). Om du anser att fodervärden har brustit i sin tillsyn skulle jag råda dig till att kontakta länsstyrelsen i din kommun  så att de har möjlighet att göra en bedömning av situationen och avgöra eventuella påföljder för fodervärden.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare