Är det möjligt att skydda sin egendom från partnerns skulder och bodelning om man gifter sig?

Hej,

Jag och min sambo går i tankarna att gifta oss. Dock har vi inga gemensamma barn. Bara särkullebarn, båda två. Jag äger idag huset vi bor i, som vi köpte för gemensamt bruk, å samboavtal finns för detta.

När vi nu ska gifta oss, samt ev byta bostad kommer jag att lägga in hela kontantinsatsen, ett par miljoner, och han kommer inte lägga in något alls. Han har även skulder sedan innan från en förlust affär när han skilde sig för många år sedan. Jag vill skydda mina pengar, för mina egna barn, samt inte bli betalningskykdig för hans gamla lån om något händer. Hur skyddar jag mig om han skulle gå bort eller om vi skulle skilja oss någon gång. Klarar jag mig med äktenskapsförord och testamente, eller kan vi inte gifta oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att undvika att fastigheten säljs för din sambos skulder eller att det skulle bli indraget i en bodelning räcker det med ett äktenskapsförord. Viktigt är dock i så fall att du är ensam ägare till huset.

Makar är ansvariga för sina egna skulder

Som make är man fortsatt endast ansvarig för sina egna skulder (1 kap 3 § äktenskapsbalken). Detta innebär att du aldrig kommer att bli betalningsansvarig för din sambos skulder, oavsett om ni är gifta eller inte. Det är dock ändå viktigt att du är ensam ägare till huset om du vill skydda det. Ifall ni gemensamt skulle äga huset skulle nämligen hela huset kunna utmätas för din sambos skulder (8 kap 8 § utsökningsbalken). Detta kallas för indragningsregeln och innebär att även om din sambo endast äger en andel av fastigheten kan hela säljas. Du skulle då få ut de pengar som utgör din andel av fastigheten medan resten går till att täcka din sambos skulder. Detta gäller oavsett vilken relation man har, om man är gifta, sambos, släkt eller vänner.

Enskild egendom genom testamente ingår inte i en bodelning

Ifall du och din sambo gifter er och äktenskapet sedan upphör p.g.a. skilsmässa eller att någon dör ska man fördela egendomen genom en bodelning (9 kap 1 § äktenskapsbalken). I en bodelning ska all egendom ingå som är s.k. giftorättsgods (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Vad som är giftorättsgods bestäms negativt. Det är nämligen allt som inte är s.k. enskild egendom (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Man kan bestämma att egendom är enskild genom t.ex. ett äktenskapsförord (7 kap 2 § äktenskapsbalken). För att ni ska kunna göra fastigheten till din enskilda egendom måste du äga den. Om ni äger fastigheten gemensamt kommer endast dina delar av fastigheten att bli din enskilda egendom och resten kommer ingå i bodelningen.

För ett giltigt äktenskapsförord krävs att vissa formkrav är uppfyllda samt att innehållet uppnår vissa krav. Äktenskapsförordet måste vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Äktenskapsförordet måste sedan registreras hos skatteverket (7 kap 3 § äktenskapsbalken). Innehållsmässigt måste det tydligt framgå vilken egendom som ni vill ska bli till enskild egendom.

Om du vill vara säker på att äktenskapsförordet blir giltigt kan du vända dig till oss på Lawline. Du kan smidigt och lätt få hjälp med ett äktenskapsförord online via vår hemsida. Läs mer om det här.

Ifall egendomen är din enskilda kommer den alltså inte ingå i en bodelning. Detta innebär att du får behålla huset vid en eventuell skilsmässa eller om din framtida make dör och att dina barn kommer ärva huset om du skulle gå bort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare