Är det möjligt att införa en klausul i ett skuldebrev?

Om 2 parter vill skriva ett skuldebrev/avtal, innehållande en klausul på att ett givet lån endast ska återbetalas i fall att den specifika klausulen förverkligas, blir skuldebrevet/avtalet juridiskt bindande?

Ex. Jag får 10 000kr av en annan part till ett bilköp, men är endast återbetalningsskyldig i fall att jag säljer bilen inom ett år. Om jag behåller bilen över ett år så river man avtalet.

Hur fungerar sådana brev juridiskt? Kan man ha ett skuldebrev med klausuler?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, gäller det huruvida klausul i ett avtal/skuldebrev är bindande eller inte.

Definitionen av en klausul är en bestämmelse i ett avtal eller ett kontrakt, de vill säga, en avtalsbestämmelse.

I skuldebrev är formkravet lite annorlunda utformat än i avtal. Tanken är att skuldebrev ska kunna skickas vidare till flera parter, och en klausul i denna bemärkelse kan ställa till med problem för en potentiell framtida tredje part som kan inneha skuldebrevet – därför är det svårt att införa en så kallad klausul i ett skuldebrev, då den framtida parten kan ha svårighet att veta om förhållandena är uppfyllda eller inte.

Jag skulle rekommendera att skriva ett avtal som inte är ett skuldebrev, där det finns ett anbud från den ena parten (att lånet endast ska återbetalas i fall att den specifika klausulen förverkligas) och en accept från motparten som visar att denna accepterar förhållandet (1 kap. 1§ avtalslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare