FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/12/2022

Är det möjligt att genomgå en grundutbildning inom militären om man tidigare blivit dömd för brott?

Hejsan, sedan jag var väldigt liten har jag drömt om att komma med i försvaret. Runt 21 -22 år bast fick jag för mig att trimma med bilen och blev tagen av polisen. därefter blev jag dömd för olovlig körning, men straffet däremot går ut i år. Så min fråga är, finns det något möjlighet för mig att göra militär grundutbildningen?. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du undrar ifall du kan genomgå den s.k militära grundutbildningen trots att du tidigare begått brott.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av information från försvarsmakten samt av förordningen om militär grundutbildning.

Är det möjligt att genomgå militär grundutbildning om man tidigare blivit dömd för brott?

För att genomgå den militära grundutbildningen finns det vissa krav som måste vara uppfyllda, bland annat måste du vara svensk medborgare och vara minst 18 år (4 § första stycket förordning om militär grundutbildning). Försvarsmakten får även meddela ytterligare krav som behöver uppfyllas (4 § andra stycket förordning om militär grundutbildning).

På försvarsmaktens hemsida här framgår kraven. Det framgår att du måste genomgå en godkänd säkerhetsprövning. Denna säkerhetsprövning innebär att försvarsmakten gör en kontroll i polisens misstanke- och belastningsregister samt i säkerhetspolisens (SÄPO) register.

Jag har varit i kontakt med försvarsmakten för att få mer utförlig information om vad detta innebär i praktiken. Svaret jag fick var att den som blivit dömd för brott eller fått strafföreläggande från åklagarmyndigheten inte kommer att gå vidare i rekryteringsprocessen och kommer därmed inte kunna genomgå en militär grundutbildning. Undantag från detta finns i de fall där det handlar om att sökande godkänt ett föreläggande om ordningsbot, exempelvis fortkörningsböter. Om sökande däremot överklagar ett sådant strafföreläggande om ordningsbot och sedan får ett domstolsbeslut från åklagarmyndigheten, kommer sökande inte heller gå vidare i rekryteringen.

Det råder alltså i dagsläget nolltolerans inom försvarsmakten mot tidigare domar och strafföreläggande, det spelar alltså ingen roll hur lång tid som passerat sedan brottet.

Sammanfattningsvis kommer det bli svårt för dig att genomgå den militära grundutbildning så som det ser ut i dagsläget. Försvarsmakten kollar dock på att eventuellt ändra detta i framtiden, därför är mitt tips till dig att hålla dig uppdaterad kring detta. Om du har några mer frågor som rör försvarsmaktens verksamhet kan du kontakta dem på deras hemsida här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Har du några andra frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare